Pri výjazde z čerpacích staníc nemajú byť značky, OĽaNO chce ušetriť

26.08.2012 Bratislava

Bratislava 26. augusta (TASR) - Šoféri by sa od nového roku nemuseli napríklad pri výjazde z čerpacej stanice stretávať so značkami ako "Daj prednosť v jazde" alebo so "stopkou". V novele zákona o cestnej premávke to navrhuje poslanec za OĽaNO Miroslav Kadúc, ktorý chce do legislatívy opätovne zaviesť definíciu pojmu "miesto mimo cesty", a teda povinnosť napr. prednosti v jazde by bola daná priamo zákonom. Právnou normou sa začne parlament zaoberať na septembrovej schôdzi.

V súčasnosti, keďže absentuje definícia pojmu "miesto mimo cesty", je potrebné, aby napr. pri každom výjazde z čerpacej stanice bola pred napojením na verejnú komunikáciu umiestnená dopravná značka upravujúca prednosť v jazde ("Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde"). V Kadúcovom návrhu sa za "miesto mimo cesty" považuje pozemok, garáž, parkovisko, čerpacia stanica, továrenské, staničné a letiskové priestory, obratisko električiek alebo iné obdobné miesto, ako výrobné, obchodné, predajné, prevádzkové priestory či výjazd z dvora.

Keďže po schválení tejto novely by bolo potrebných menej dopravných značiek, podľa Kadúca by štát ušetril až 46.640 eur ročne. Opozičný poslanec vychádzal pri výpočte z toho, že pôvodný podiel značiek typu "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde" predstavuje 30 percent zo všetkých vysadených značiek. "Prijatím návrhu zákona sa podiel zníži na 25 percent, čo predstavuje osadenie asi o 583 dopravných značiek menej. Pri jednotnej cene 80 eur za dopravnú značku môže úspora pre rozpočet verejnej správy predstavovať sumu vo výške cca 46.640 eur ročne," vysvetlil Kadúc.

Svojou novelou chce zároveň zrušiť povinné psychotesty pre vodičov vozidiel využívaných na prepravu nebezpečných vecí, ktorým sa musia podrobovať každých päť rokov a po dosiahnutí veku 65 rokov každé dva roky. "Táto povinnosť sa na prvý pohľad javí ako potrebná, ale opak je pravdou," tvrdí poslanec. Kadúc poukazuje na to, že takúto povinnosť neobsahuje ani Európska dohoda o cestnej preprave nebezpečných vecí. "Účel a dôvod zapracovania takejto povinnosti je preto nejasný. Ako taký sa javí ako nedôvodný a zbytočne zaťažujúci podnikateľov v cestnej doprave, prípadne samotných vodičov," argumentuje poslanec.

Zavedenie povinnosti absolvovania pravidelných psychologických vyšetrení v určitých časových intervaloch pre vodičov vozidiel prepravujúcich nebezpečné veci je podľa neho zbytočné, keďže ide o duplicitnú povinnosť. Títo vodiči sú už aj tak povinní absolvovať psychologické vyšetrenia ako vodiči skupiny vozidiel nad 3,5 tony.
 

Vyberte región